Uncategorized

Zdrowy styl życia zaczyna się w głowie

Specjalnie napisałam „zdrowy styl życia” a nie „odchudzanie”, bo moim celem nie jest schudnięcie, a utrzymanie prawidłowej wagi, dobre samopoczucie oraz zdrowie. Każdy od małego powtarza: „zdrowie jest najważniejsze”, ale tak naprawdę mało kto zdaje sobie sprawę z tego co znaczy „zdrowie”. Bo zdrowie to nie tylko wtedy, gdy nie jesteśmy przeziębieni i siedzimy z gorączką w domu. Zdrowie to przede wszystkim brak chorób przewlekłych. Na wiele chorób przewlekłych nie mamy wpływu, ale na pewno mamy wpływ na to jak szanować nasz organizm, podczas złego stanu zdrowia. Mimo to sporo osób sama funduje sobie choroby układu krążenia, które prowadzą do śmierci, a spowodowane są nadciśnieniem, cukrzycą i wysokim cholesterolem. A te przyczyny znikąd się nie biorą. Na większą część tych chorób pracujemy sami, całymi latami. Jeden na sześć zgonów jest z powodu „chorób serca”. Przyczyną chorób serca są przede wszystkim długotrwały stres oraz zła dieta, wysoki poziom cukru (moim zdaniem to też świadczy o złej diecie), wysoki poziom cholesterolu (także zła dieta się kłania), nadmiar używek (alkohol, papierosy). 
To co jemy i pijemy, ma ogromny wpływ na nasze zdrowie, nie tylko na naszą wagę. A zdrowie ma wpływ na nasze samopoczucie. Jeśli nasza codzienna dieta jest zbilansowana, to od razu mamy więcej energii, a nasza skóra, paznokcie, włosy się nam odwdzięczają. Zdrowym stylem życia można uniknąć wielu chorób, a także pozbyć się wielu problemów. 

Aby zacząć zdrowo żyć, należy przeanalizować dotychczasowy styl życia:

  • Spisuj na kartce co jesz w ciągu całego tygodnia: ile pieczywa, jakiego, co na obiad, ile warzyw, owoców, co piłaś i ile użyłaś do tego cukru. Zacznij od dzisiaj.
  • Jak przygotowujesz posiłki, czy smażysz, gotujesz, pieczesz, panierujesz, polewasz tłustymi sosami, dodajesz zasmażki, okraszasz skwarkami?
  • W jakich odstępach czasu jesz i ile posiłków?
  • Czy podjadasz (ciasto z kremami, tort, gotowe słodycze, słone przekąski, fast foody) i w jakich ilościach? Jak często?
  • Jak często pijesz alkohol? Jaki?
  • Ile i jak często się ruszasz?
Podkreśl wszystkie błędy. Zastanów się jak możesz je zmienić.
A jeśli już postanowiłaś zmienić swój styl życia, to powinnaś pamiętać:
– Odchudzanie to proces
Wiele osób poddaje się już na samym początku, twierdząc, że nie widzi efektów. Niestety obecny świat skonstruowany jest tak, że wszystko musi być „fast”. Zmiany jakie chcesz wprowadzić w życiu muszą trwać. Zacznij dziś, rób swoje, zmiany na pewno nastąpią, ale potrzebny jest czas. 
– Metabolizm
Pamiętaj każdy ma taki metabolizm na jaki sobie też sam zapracował. Głodząc się do 18-tej, i obfita kolacja. Brak ruchu (ruch wspomaga metabolizm). Jesz tylko wtedy gdy jesteś już bardzo głodna? Rzucasz się na pełny talerz, zamiast jeść regularnie, co 3-4 godziny? To wszystko ma wpływ na Twój metabolizm. Pamiętaj także, że z wiekiem metabolizm też się zmienia. To, że teraz możesz pochłaniać każde ilości kalorii, nie znaczy, że za 20 lat, dalej będziesz nosić rozmiar 36. Dlatego już dziś możesz zadbać o swoje zdrowie, na przyszłość. 
– Sposób gotowania
Można usmażyć mięso w panierce, można udusić w marynacie z ziół i przypraw. Jesz po to żeby żyć, czy żyjesz po to żeby jeść? Jedzenie należy przyrządzać z głową. Wystarczy unikać tych najbardziej podstawowych błędów, a dalej jeść smacznie. Po tygodniu (obiecuję) zacznie Ci smakować nawet brukselka. Unikając ciężkostrawnych potraw, używanie zbyt dużej ilości soli, sosów, zatracasz smak. Rezygnując z tego nagle poczujesz jak pyszne mogą być warzywa. A przy okazji uniknie się wzdęć, gazów, uczucia ciężkości, zgagi. 
– Ilość i jakość
Żeby schudnąć trzeba jeść! Tak trąbią wszyscy dietetycy. Pamiętaj o 5 posiłkach, 3 główne plus dwie przekąski. To ma wielkie znaczenie! Organizm wie, że dostaje regularną porcję pożywienia, nie odkłada zapasów. Jakościowy posiłek to taki, który zawiera białko, warzywa i węglowodany. Na talerzu powinno znaleźć się ½ warzyw, ¼ mięsa i ¼ węglowodanów.
– Ruch
Po pierwsze ruch powinien towarzyszyć każdemu człowiekowi, taka jest już nasza zwierzęca natura. Dzięki ruchowi unikniemy wielu problemów na starość np: bóli kręgosłupa, chorób serca. Po drugie, aby zachować zgrabną sylwetkę należy uprawiać jakiś sport minimum 3 razy w tygodniu po ok. godzinie, lub codziennie przez 30 min. 
– Motywacja
Zastanów się co Cię motywuje. Zapisz to i powieś na lodówce. Myśl o tym za każdym razem, gdy zechcesz zjeść coś słodkiego (i zjedz wtedy marchewkę lub jabłko).
Wszystko zaczyna się w Twojej głowie. Jeśli tylko zechcesz, to żadna siła nie powinna Cię powstrzymać. Inaczej oszukujesz samego siebie.


Subskrybuj akcje schudnij z elpiss

Imię

Email


Bonus! Subskrybując tą akcję, dostaniesz w ciągu tego tygodnia dokładny plan żywienia na cały tydzień, a także listę zakupów do Biedronki.